Wijziging arboregels stroom in het onderwijs

Ik sprak laatst een ICT-coordinator van een school over het laptoponderwijs. Leuk die laptops, maar hoe verzorg je ze van stroom? “Nou, gewoon, met draadhaspels.” Nu kan ik dat me thuis of in de tuin goed voorstellen. Maar op school kan dit eigenlijk niet meer. Ik vroeg hoe dat hem zover beviel, die haspels. “Nou, om eerlijk te zijn niet zo goed. Ze verdwijnen me te snel.” Diefstal dus.

Maar diefstal is niet het enige probleem veroorzaakt door het onschuldige stekkerblok. Ze kunnen ook kortsluiting, brand en natuurlijk valpartijen veroorzaken. Daarom verbiedt de Arbocatalogus voor het Voortgezet Onderwijs deze producten in de klas.

De huidige Arboregels stellen als minimumeis:

“Wandcontactdozen, stekkers, verdeeldozen en snoeren zijn onbeschadigd en voldoende afgeschermd. Er liggen geen losse snoeren op de vloer op looproutes.”

Stekkerblokken en draadhaspels zijn meestal gemaakt van plastic, wat wel snel beschadigd. Bovendien kunnen ze de zwaardere stroombelasting in de klas vaak niet aan. En wie thuis een stekkerblok of draadhaspel gebruikt, merkt al gauw dat de snoeren wèl in de weg liggen. Ga maar na hoe dat gaat met meerdere verdeeldozen in een klas met vijfentwintig kinderen.

Scholen moeten dus nadenken over professionele oplossingen. Gelukkig hoeft dat niet gelijk te leiden tot een nieuwe verbouwing. Een verplaatsbare laptopzuil biedt meer mobiliteit dan een stekkerblok of haspel, maar dan binnen een veilige, esthetische en duurzame aluminium behuizing.

En hoewel ze gemakkelijk verplaatsbaar zijn op wieltjes, kun je een laptopzuil moeilijk achterover drukken. Geen zorgen meer over diefstal dus.