Computers voor de klas

Brugklassers met zware Kipling rugtassen sjokken naar de volgende les. Ziet u dat nog wel bij u op school? Steeds meer middelbare scholen vervangen het boekenpakket door laptops en digitale lesmethodes. Ook in het hoger onderwijs werken studenten vaak met digitale readings en powerpoint slides. Maar de veranderingen maken niet iedereen gelukkig. Wat zijn nou eigenlijk de voordelen van laptoponderwijs, en welke problemen komen scholen tegen?

Dat scholen iets met ict moeten, is iedereen nu wel duidelijk. Dat zegt de laatste monitor van onderwijsstichting Kennisnet. Volgens de jaarlijkse enquête onder bijna 1400 leraren en managers, vraagt de samenleving om een nieuwe soort geletterdheid: “Wie niet digitaal vaardig is, dreigt buitenspel te raken.”
Bring your own device (BYOD), is daarom steeds vaker het credo. In het voortgezet onderwijs zijn er drie keer meer computers per leerling dan vijftien jaar geleden. Bijna de helft daarvan zijn laptops en tablets, en dat aandeel groeit. De meeste leraren maken inmiddels meer dan tien uur per week gebruik van computers in hun lessen.

Waarom is digitaal lesgeven zo populair? Naast digitale tekst- en werkboeken maakt laptoponderwijs het eenvoudiger de voortgang van leerlingen te bekijken. Leerlingen maken ook meer opdrachten waarvoor ze informatie op internet moeten zoeken, beoordelen en organiseren. En sommige scholen experimenteren met educatieve games voor meer oefening (serious gaming). De meeste leraren ervaren een positief effect hiervan op de motivatie van leerlingen en de efficiëntie van het leerproces.

Slimmer Laptoponderwijs

Maar meer computers betekent niet automatisch beter onderwijs. Wat voor sommige leerlingen en opdrachten wel werkt, werkt niet per se voor anderen. Een digitaal werkboek dat voor papier is geschreven, werkt niet altijd goed op de tablet. En wat doe je als leerkracht als de stroom of het internet uitvalt?
Zolang de samenleving verder digitaliseert, verandert het onderwijs mee. Daarom moeten scholen goed nadenken over de infrastructuur en inzet van digitale hulpmiddelen. “Het gaat niet meer over of er gebruik wordt gemaakt van ict, maar over hoe ict kan bijdragen aan beter en slimmer onderwijs”, concludeert ook Kennisnet in zijn rapport.