Welke technologiëen worden in de komende vijf jaar belangrijk voor het middelbaar en hoger onderwijs? Die vraag beantwoordt het jaarlijkse rapport van technologie denktank NMC. De publicatie voor het hoger onderwijs was al een tijdje uit. Nu is er ook een preview voor  het rapport over de middelbare scholen. Wij hebben het lange leeswerk gedaan, en de vijf meest belovende ontwikkelingen geselecteerd voor u.

BYOD

Bring Your Own Device (BYOD) is als concept misschien niet zo nieuw meer. Maar toch duurde het even voordat grotere aantallen scholen begonnen met het invoeren van een device per leerling. Daarnaast worden steeds meer variaties bedacht om BYOD beter in te zetten. Bijvoorbeeld door het plaatsen van grote televisieschermen op leerpleinen, waarop studenten en docenten video kunnen streamen. Of het gebruik van smartwatches om een trainingsprogramma voor sportonderwijs te volgen. Niet voor niets schrijven de auteurs van het rapport dat: “Educational settings are increasingly designed to facilitate project-based interactions with attention to mobility, flexibility, and multiple device usage.”

Learning Analytics

Met steeds meer digitale hulpmiddelen op school groeien de mogelijkheiden om de resultaten van leerlingen te volgen. Zo kan bijvoorbeeld uit oefengegevens eerder worden gezien dat een leerling moeite heeft met de lesstof, en kan eerder worden ingegrepen. Ook kan de collectieve data van leerlingen worden gebruikt om het onderwijsprogramma te verbeteren. En vergeet niet dat digitaal toetsen in opkomst is: sneller nakijken, een eerlijkere beoordeling en minder papier. In Finland is het eindexamen al verplicht digitaal, en ook in Nederland experimenteren veel scholen hiermee.

Augmented en virtual reality

Virtual reality stelt de gebruiker in staat om iets te laten zien wat er niet fysiek is. Augmented reality is verfijnder, doordat het iets toevoegt aan de bestaande reality. Hoewel de kosten nu nog hoog zijn, wordt verwacht dat zeker in het hoger onderwijs steeds meer wordt gewerkt met beide vormen. Zo kunnen ingenieurs verschillende objecten in elkaar zetten zonder fysieke modellen, wordt anatomieles eenvoudiger en kunnen rondleidingen in de geschiedenis worden gegeven.

Internet of Things

Terwijl op internet nu nog vooral veel mensen met elkaar communiceren (en een reeks bots), is de verwachting dat de meeste apparaten ook via internet met elkaar gaan communiceren. Nu kun je al de verwarming hoger zetten via je smartphone. Maar denk aan de mogelijkheden die dit biedt voor het schoolgebouw. Betere regeling van temperatuur, luchtvochtigheid, zuurstofgehalte, licht en geluid. Onderzoek wijst uit dat dergelijke factoren het leervermogen aanzienlijk beïnvloeden. Bovendien kan het scholen een hoop onderhoudskosten schelen.

Makerspaces

Makerspaces zijn informele workshop ruimtes waarin studenten samen of zelf producten kunnen ontwerpen (zowel digitaal als fysiek). Denk aan: 3D printers, Raspberry Pie’s en uitvinderskit MaKey MaKey. Makerspaces zijn flexibele, grote ruimtes met veel apparaten die elektriciteit gebruiken. Hier is dus ook stroom voor nodig.

Feit of fictie: welke van deze ontwikkelingen lijken u geschikt in het onderwijs? En mist u zelf nog iets in dit lijstje? Laat het ons weten.