Vandaag zag ik diverse vragen over ICT en onderwijs voorbij komen op LinkedIn. Veel onderwijsprofessionals zijn enthousiast hun school aan het digitaliseren. En evenveel mensen lopen dus tegen dezelfde problemen aan. Daarom een kort overzicht van de meestgestelde vragen en antwoorden.

Plussen en minnen

Zo wil  een basisschooldocente aan de slag met digitaal onderwijs. Haar belangrijkste vraag: “Wat zijn de voor- en nadelen van tablets of laptops?”

De voordelen:

  • Naast digitale tekst- en werkboeken maakt laptoponderwijs het eenvoudiger de voortgang van leerlingen te bekijken.

  • Leerlingen maken meer opdrachten waarvoor ze informatie op internet moeten zoeken, beoordelen en organiseren.

  • Sommige scholen experimenteren met educatieve games voor meer oefening (serious gaming). De meeste leraren ervaren een positief effect hiervan op de motivatie van leerlingen en de efficiëntie van het leerproces.

En de nadelen:

  • Een digitaal werkboek dat voor papier is geschreven, werkt niet altijd goed op de tablet.

  • Wat doe je als leerkracht als de stroom of het internet uitvalt? (Edupower bellen)

Mediawijsheid en digitale geletterdheid

Een andere ICT-coördinator zoekt “tips en tricks” voor mediawijsheid. Want ouders maken zich terecht zorgen over het gebruik van digitale apparaten door hun kinderen. Herhaaldelijk gaan er berichten rond in de media over gameverslaving en cyberpesten. Het is dus belangrijk dat scholen hun leerlingen goede voorlichting hierover geven. Daarnaast wil je als school natuurlijk niet dat leerlingen die nieuwe laptops gebruiken om spelletjes te spelen. Het is dus slim om mediawijsheid te behandelen in de les, bijvoorbeeld bij maatschappijleer, mentorles of een apart ict-vak.

Digitale geletterdheid richt zich meer op het gebruik van digitale media in de maatschappij. Er zijn weinig banen waar een leerling geen kennis van Excell, websites of databanken nodig heeft. Maar ook om als burger mee te doen in de samenleving, moet je gebruik maken van je DigiD, een stemwijzer of sociale media.

“Ga met de muis naar de rechter bovenhoek”

Misschien nog lastiger dan de mediavaardigheid van leerlingen, de collega’s. Een herkenbare ergernis onder ICT-coördinatoren. Zo vraagt een andere ICT-coördinator op een middelbare school: “Wat zijn de ervaringen binnen het VO en wat vraagt dit van de docent?”

Ook zijn collega wil weten: “Hoe krijg ik mijn collega’s ICT-vaardig?” Met name ervaren maar oudere docenten vinden het moeilijk om de snelle veranderingen op dit gebied bij te houden.

Natuurlijk kan een school iedereen een cursus geven. Maar het meeste leren docenten door ict vaker te gebruiken, met hulp van een toegankelijk aanspreekpunt. Elke vaksectie kan een eigen plan maken voor de inzet van ict. Zo worden docenten betrokken bij de vorming van het beleid, en worden ze enthousiast over de toepassing daarvan. Vaak heeft elke vaksectie wel een docent die handig is met ict. Veel vragen kunnen je samen oplossen. Alleen de echte problemen komen dan terecht bij de ICT-coördinator of systeembeheerder.

Wat moet een device op school kunnen?

Als je iedereen aan boord hebt om met een eigen device te gaan werken, welke laptop of tablet moet het dan worden? Sommige scholen raden één model aan dat ze soms ook verkopen of verhuren aan hun leerlingen. Handig, iedereen heeft hetzelfde, maar duur voor ouders die net een ander apparaat hebben gekocht.

Andere scholen laten de keuze vrij aan de leerling. Zo kunnen leerlingen met minder geld ook meedoen met laptoponderwijs. Verschillende apparaten betekenen echter ook verschillende besturingssystemen (Windows, Android en iOS), wat lastig kan zijn voor digitale leeromgevingen en programma’s. Bovendien kunnen goedkope adapters leiden tot kortsluitingen (hier zijn oplossingen voor). Ook kunnen ouders zich zorgen maken dat verschillen in apparaten leiden tot statusverschil, en bijhorende pesterijen.

Oud papier?

Eén van de voordelen van digitaal onderwijs is dat boekenkosten omlaag kunnen, en het aantal kilo’s in de rugtas. Maar niet elke digitale methode is even goed. Soms biedt een beproefde papieren lesboek betere leerstof. Veel scholen kiezen daarom op dit moment voor blended learning. Hou het beste van klassikaal onderwijs, en combineer het met de nieuwe mogelijkheden van BYOD. Binnenkort meer hierover in een volgende onderwijs update van Edupower!