Randvoorwaarden voor digitaal toetsen

Gisteren publiceerde Kennisnet een handleiding voor het kiezen van een digitale eindtoets voor basisscholen. Een zeer relevant vraagstuk, aangezien alle basisscholen in groep acht een eindtoets moeten afnemen en vier van de zes toetsen digitaal zijn. Ook in het middelbaar en hoger onderwijs zijn digitale examens in opmars. Zo kondigde de Radboud Universiteit onlangs een proef aan met digitaal toetsen op 578 laptops.

Digitaal toetsen brengt veel voordelen met zich mee. Het niveau van de toets kan worden afgestemd op het niveau van de leerling, en worden aangepast op basis van de gegeven antwoorden. Filmpjes of andere media kunnen worden toegevoegd. Multiple choice toetsen kunnen sneller worden nagekeken. Docenten zijn geen tijd meer kwijt aan het ontcijferen van slecht leesbare handschriften, en leerlingen krijgen geen verkrampte handen meer van lange essays schrijven.

Maar voor digitaal toetsen is het belangrijk dat een aantal randvoorwaarden op orde is. Alle leerlingen én leraren moeten bekend zijn met de devices en de software. En je moet ervan op aan kunnen dat er genoeg devices beschikbaar zijn. Dat betekent ook dat ze goed opgeladen zijn en een stabiele internetverbinding hebben.

Het inrichten van een grote, vaste ruimte voor een paar toetsmomenten per jaar kost natuurlijk veel ruimte. Het is vaak handiger om een gymzaal of een aantal lokalen om te toveren tot digitale toetsruimte. Maar ook dit kan veel gedoe zijn, met een spinnenweb aan onveilige stekkerblokken.

De verplaatsbare laptopzuil met datakabels lost zowel het stroom- als het internetprobleem in één klap op. Zo kunt u probleemloos digitale toetsen afnemen met minimale ruimtevereisten en arbeidsuren.