In mijn studietijd waren de collegezalen vaak halfleeg. Wellicht bevestigt dat het stereotype van de luie student. Maar toch herhalen studenten diezelfde college’s meerdere keren voor het tentamen. Hoe? Simpelweg omdat de meeste hoorcolleges als online video beschikbaar zijn wanneer een student dat wil. Tegenwoordig is dat ook in het middelbaar en soms zelfs lager onderwijs heel normaal onder de naam “flipping the classroom”.

Waarom flippen?

Maar flippen is meer dan alleen filmpjes draaien. Traditioneel krijgt een leerling uitleg in de klas en past hij dit thuis toe. Met als gevolg dat veel leerlingen tijdens de les passief voor zich uit staren en thuis erachter komen dat ze niet alles snappen. Flipping the classroom draait dit letterlijk om. Leerlingen kijken of luisteren thuis naar de stof, waardoor in de klas tijd vrij komt voor toepassen.

Het succes van flipping the classroom hangt daarom vooral af van hoe die extra tijd wordt benut. Docenten kunnen bijvoorbeeld meer individuele aandacht geven aan leerlingen. Of zij kunnen meer groepsopdrachten doen. Een ander voordeel is dat leerlingen meer lijken te onthouden van instructiefilmpjes dan geschreven teksten, bleek uit verkennend onderzoek.

Uitdagingen

Er zitten natuurlijk ook nadelen aan ‘flippen’. De effectiviteit verschilt namelijk heel erg van de leertaak. Niet alle onderwerpen zijn eenvoudig in een filmpje uit te leggen. Zeker omdat de leerling tijdens het kijken thuis meestal geen vragen kan stellen. Daarnaast vergt het maken van instructievideo’s enige affiniteit met film maken en natuurlijk veel tijd. Door content te delen hoeft niet elke leraar het wiel uit te vinden. Maar niet elk filmpje sluit aan op wat je als vakdocent wil vertellen.

Gelukkig wordt er steeds meer goede content gedeeld. Zo heeft Kennisnet een lijstje gemaakt van de beste Youtube docenten van Nederland. In het hoger onderwijs worden steeds meer Massive Open Online Courses gegeven (MOOCs), bijvoorbeeld via Coursera. Ook zijn er veel tools beschikbaar om instructiefilmpjes te maken, zoals Screencast en LessonUp.

Met goede docenten en tools kan flipping the classroom veel opleveren. Zeker in combinatie met Bring Your Own Device. Wilt u uw school goed voorbereiden op deze ontwikkelingen? Maak dan een vrijblijvende afspraak met een van onze adviseurs.