Met de opkomst van de technologie volgt logischerwijs ook een ontwikkeling in de toepassing daarvan in het onderwijs. Enkele onderzoeken en methoden zijn bedacht om het leerproces meer te stimuleren.

Eén van deze methoden is het Spaced Learning, oftewel ‘gespreid leren’. Hierbij worden leermomenten afgewisseld met afleiding op iets heel anders, zoals bijvoorbeeld tekenen. Deze onderbreking zorgt ervoor dat de verbindingen in de hersenen goed worden gemaakt om iets lang te kunnen onthouden. Hierbij is aanzienlijk veel minder tijd nodig dan het uren achter elkaar stampen van informatie. Om het makkelijker te maken bestaan er verschillende apps of programma’s (bijvoorbeeld SuperMemo of Anki) die deze afwisseling optimaliseren, om zo efficiënt mogelijk goede studieresultaten te halen.

Bij Flipping the Classroom wordt gebruik gemaakt van filmpjes, die leerlingen op hun eigen tempo kunnen bekijken thuis of in een tussenuur op school. Het huiswerk wordt gezamenlijk in de les gemaakt. Dit draait de rol van de les om, maar is bedoeld om ervoor te zorgen dat leerlingen zelfstandig lessen kunnen volgen en dat meer de aandacht wordt verplaatst naar feedback in de les.

Een voor leerlingen leuke variant is het Serious Gaming. Met behulp van spelletjes kunnen verschillende vaardigheden al spelenderwijs worden verworven. Het kan een meer continue leerproces bevorderen, doordat er ook buiten de lessen mee wordt gewerkt. Een volgende stap hierin zou het gebruik van Virtual Reality kunnen zijn. Een medische ingreep al leren bij biologie op school, zonder hierin in een echt lichaam te hoeven snijden is een mooi voorbeeld hiervan.

Dat technologische ontwikkelingen naast veronderstelde nadelen ook didactische voordelen met zich meebrengen is erg positief. Wij helpen graag deze stap voorwaarts in het nieuwe leren.