Laatst kregen we op LinkedIn de vraag wat basisscholen kunnen doen aan iPad onderwijs. Vaak wordt er (terecht) van uitgegaan dat middelbare scholen hier verder mee zijn dan basisscholen. Maar als je digitale devices echt wil integreren in het onderwijs, kun je beter jong beginnen.

Er is al veel geschreven over de zogenaamde iPadscholen. Dit initiatief van opiniepeiler en ouder Maurice de Hond omarmt de tablet volledig. Inmiddels zijn er 21 van deze Steve Jobsscholen in Nederland. Het is misschien te vroeg om te zeggen wat de gevolgen daarvan zijn voor de leerprestaties. Maar het is een reuze interessant live experiment voor ict’ers in het onderwijs, ook op middelbare scholen.

In tegenstelling tot wat het woord ‘iPadschool’ suggereert, verandert de Steve Jobsschool meer dan alleen de leermiddelen. Net als in het voortgezet onderwijs, krijgen leerlingen les van meerdere vakdocenten, in plaats van één meester of juf. Daarnaast zijn ook de groepen niet op leeftijd gegroepeerd, maar op leerniveau. Zo kan de docent lessen geven die beter aansluiten op de leerlingen. En leerlingen kunnen zich aan elkaar optrekken. Uiteraard zijn daar wel grenzen aan: het heeft weinig zin een kleuter bij een twaalfjarige te zetten.

Deze andere leerstructuur zorgt ervoor dat de school veel mobieler wordt. Leerlingen zitten niet de hele dag op één plek, maar gaan van les naar werkplek naar les. De grote ruimtes, de mobiliteit en de tablets vragen om een flexibele, veilige oplossing voor de stroomvoorziening.

Hoe regel je dat? De Steve Jobsscholen hebben veel geleerd van het Amerikaanse iPad-debacle. In 2013 wilde de scholengemeenschap van Los Angeles 1,3 miljard dollar uitgeven aan tablets met onderwijs software. Nu werken nog slechts twee scholen met dit systeem. De grootste fouten op een rijtje.

In LA was technologie niet een middel, maar het doel: we moeten iets met tablets. Daarnaast was er voor de aanbestedingsprocedure eigenlijk al gekozen om in zee te gaan met Apple en de softwareleverancier. Het is verstandiger om meerdere leveranciers te vergelijken, en op kleine schaal hun producten uit te testen.
Bedenk dus eerst hoe je je onderwijs in wil richten, en wat technologie daarvoor kan doen. Denk daarbij ook aan de randvoorwaarden voor de inzet van devices, zoals stroom, internet en veiligheid. Bekijk voor een flexibele oplossing hiervoor ook eens de laptopzuil van Edupower.