Hoewel we in dit blog vooral schrijven over de mogelijkheden van ICT, vergeten we niet dat goede leraren de kern van het onderwijs vormen. Zo vlak voor de kerstdagen lijkt het ons daarom leuk om aandacht te besteden aan twee inspirerende rolmodellen. Vorige week werden Jasper Rijpma (Amsterdam) en Koen Timmers (België) genomineerd voor de prestigieuze Global Teacher Prize.

Jasper Rijpma (leraar geschiedenis) ontwikkelde zijn interesse voor zijn vakgebied vanuit de jeugdgevangenis. Nadat hij op zijn 18e een frisse start maakte in het onderwijs, heeft hij veel andere ‘lastige’ leerlingen kunnen helpen vanuit zijn eigen ervaring. Maar daarnaast is hij één van meeste innovatie docenten. Zo ontwikkelde hij vakken als ‘Grote Denkers’, (filosofie als alternatief voor klassieke talen) en Bureau V (Verbreden-Versnellen-Verdiepen-Verrijken). Maar daarnaast staat hij open voor nieuwe leermethodes. Zo mogen leerlingen bij Rijpma kiezen of ze leren via een samenvatting of een YouTube filmpje.

Koen Timmers (leraar ICT) is met name genomineerd vanwege zijn initiatief Project Kakuma. Via Skype krijgen Afrikaanse vluchtelingen les van meer dan 100 docenten. Het Kakuma vluchtelingenkamp in Kenia bevat meer dan 179 duizend vluchtelingen, waarvan meer dan de helft kind is. De helft van die kinderen gaat niet naar school, onder meer vanwege een gebrek aan leermiddelen en docenten. Timmers’ project pakt dit probleem aan door online lessen te geven en leermiddelen (laptops/boeken) te sturen.

In maart 2017 wordt één van de vijftig genomineerden gekozen tot beste leraar. De winnaar ontvangt een miljoen dollar voor innovatief onderwijs. Timmers zou de prijs gebruiken om 600 klaslokalen te voorzien van tafels, generatoren en laptops. Rijpma zou kinderen uit minderbedeelde Amsterdamse gezinnen meenemen op een educatief uitje naar het strand. Onderweg in deze ‘Surfbus’ krijgen de kinderen les over het ecosysteem en het milieuprobleem in de oceaan. Vervolgens gaan ze het strand schoonmaken en op surfles.