Middelbare scholen moeten in de toekomst verplicht onderwijs op maat aanbieden. Die ambitie maakte staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs (VVD) donderdag bekend in het kader van een twee jaar durende proef op dertig scholen. De onderwijsraden vragen al geruime tijd meer ondersteuning voor maatwerk, met name voor de inzet van digitale leermiddelen. Flexibele oplaadpunten en een goede internetverbinding zijn hiervoor belangrijke randvoorwaarden.

Scholen mochten de onderwijstijd vorig jaar al flexibel invullen, maar slechts kleine groepen leerlingen maakten hier gebruik van. De staatssecretaris wil dat uiteindelijk alle leerlingen gepersonaliseerd onderwijs krijgen in de vorm van een wettelijk ‘recht op maatwerk’. Dekker: “Nu bepaalt je slechtste vak nog te vaak hoe goed je kunt zijn in je beste vak. Dat is demotiverend voor leerlingen en een verkwisting van talent.”

Op basisschool Mondomijn in Helmond zijn er geen klassen om in te blijven zitten. Leerlingen werken in grotere ‘domeinen’ aan hun eigen leerplan. Dit stimuleert creativiteit, onafhankelijkheid en individuele talenten. Op verzoek van ouders en oud-leerlingen breidt Mondomijn in september uit naar het voortgezet onderwijs.

Dat maatwerk net zo goed werkt op de middelbare school blijkt uit de ervaringen van Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML). Net als op het Mondomijn is er in haar Agora-onderwijs geen fysiek klaslokaal waar wordt geleerd. Leerlingen beginnen in een startlokaal maar leren vervolgens in creatieve ateliers, stilte plekken of zelfs het restaurant. Als het maar past bij de behoefte van de individuele leerling.

Device per leerling is een randvoorwaarde

Volgens SOML-bestuurslid Paul Slegers vraagt gepersonaliseerd onderwijs om een device per leerling (BYOD): “Geen enkele leerling kan zonder die digitale middelen.” Dat beaamt Wilma Timmer, verantwoordelijk voor neveninstromers op de scholen van het Samenwerkingsverband Schiedam, Vlaardingen, Maassluis. Om de zeer verschillende buitenlandse leerlingen individuele instructie te geven, spelen digitale en adaptieve leermiddelen een heel belangrijke rol. Dat komt volgens de PO-raad doordat deze zich automatisch aanpassen aan het niveau van het kind. Hierdoor is de leerkracht minder tijd kwijt aan nakijken en administratie, en kan hij zich focussen op de leerling.

Daarom riep de PO-raad politici tijdens de Tweede Kamerverkiezingen op de ICT-infrastructuur op scholen te ondersteunen. Ook schoolbestuurder Slegers ziet dit als een randvoorwaarde voor het gebruik van gepersonaliseerde digitale devices. Voor BYOD zijn vooral de beperkte accuduur van iPads en laptops een uitdaging. Daarom wordt de aanwezigheid van voldoende oplaadpunten specifiek benoemd in het meerjarenplan van SOML.

Veel WO, HBO en MBO-instellingen lossen dit probleem op met de laptopzuil van Edupower. Deze verplaatsbare stroomoplossing is speciaal ontwikkeld voor de flexibele ruimtes die nodig zijn voor onderwijs op maat. Het robuuste en veilige aluminium design maakt de laptopzuil bovendien bij uitstek geschikt voor het middelbaar en basisonderwijs. Maak een vrijblijvende afspraak met één van onze adviseurs om te sparren over uw onderwijs op maat.